Sunday, January 7, 2018

Wajah baru gadis berbulu selepas kahwin


REMAJA perempuan dari Thailand  yang digelar ‘Perempuan Paling Banyak Bulu Dunia’ kini mencukur semua bulu pada mukanya selepas berkahwin dengan lelaki yang berjaya mencuri hatinya.
Supatra 'Natty' Susuphan, 17, dari Bangkok menampilkan gambarnya yang tiada lagi bulu pada muka di media sosial, termasuk gambar bersama suaminya itu.
Supatra mengalami masalah genetik dikenali sebagai Sindrom Ambras yang menyebabkan badan tidak boleh mengawal pertumbuhan bulu pada tubuh.
Beliau yang diiktiraf sebagai perempuan paling banyak bulu oleh Rekod Dunia Guinness pada 2010, mempunyai bulu yang tebal di muka, telinga, kaki dan belakang.
Menurut bapanya kepada media tempatan, rawatan laser juga gagal menghalang pertumbuhan bulu pada tubuhnya dan kini, dia sering mencukur.

Supatra bersama keluarganya dan bersama rakan di sekolah.
Sebelum masalah itu difahami, mereka yang menghidap sindrom berkenaan digelar ‘serigala jadian’ dan sekarang, ramai yang diketahui menghidapnya di seluruh dunia.
Suparta sendiri mengakui dia digelar Perempuan Serigala, malah Chewbacca (watak dalam Star Wars) di sekolah.
“Saya tidak rasa berbeza dengan manusia lain dan saya ada ramai kawan di sekolah. Berbulu begini menjadikan saya istimewa.
“Dulu ada yang mengejek saya dengan gelaran ‘muka monyet’, sekarang tidak lagi.
“Saya sudah biasa dengan keadaan ini, seolah-olah tiada bulu pada muka.
“Namun, ia juga memberi kesukaran seperti menghalang pandangan. Selain daripada itu, Ok saja,” katanya.

-Metro

No comments:

Post a Comment