Tuesday, March 18, 2014

Solat berjemaah bukti kesatuan ummah


Barra’ bin Azib berkata, “Rasulullah SAW mengisi celah-celah barisan yang kosong sehingga bahu kami saling bertemu. Baginda bersabda: Jangan saudara sekalian berada dalam barisan yang tidak tersusun. Nanti Allah menjadikan hati saudara sekalian berpecah-belah. Baginda juga bersabda: Sesungguhnya Allah dan malaikat memberi rahmat kepada barisan yang pertama.” (Riwayat Abu Daud)

Abdullah bin Umar berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Berdirilah dalam barisan yang lurus. Sentuhlah bahu-bahu antara saudara. Isilah tempat-tempat yang kosong dan ringankan tangan saudara saling menarik ke hadapan. Jangan biarkan barisan saudara diisi oleh syaitan. Sesiapa yang merapatkan barisan disatukan hatinya dan sesiapa yang merenggangkan barisan, direnggangkan hubungan sesamanya.” (Riwayat Abu Daud)

Solat berjemaah menunjukkan kesatuan umat Islam dalam beribadah dan ia juga dapat diterjemahkan dalam kehidupan bermasyarakat supaya saling bersatu padu.

Jurang ruang beri peluang musuh Islam

Hikmah ditekankan supaya barisan solat berjemaah itu tidak ada jurang ruang supaya kesatuan lebih kukuh kerana andai terdapat lompang, ia akan memberi peluang musuh Islam untuk melebarkan jarak.

Itulah yang diperhatikan hari ini apabila umat Islam tidak bersatu, kesempatan itu diambil musuh untuk menanamkan sifat kebencian. Hakikatnya, apabila umat Islam bergaduh sesama mereka, yang akan rugi adalah umat Islam.

Andainya umat Islam seluruh dunia bersatu seperti ketika menunaikan solat jemaah, pasti kita dapat bayangkan kekuatan hebat bakal dimiliki. Pemandangan itu sudah tentu membuatkan hati musuh Islam menjadi kecut. Sedihnya, pemandangan itu belum dapat dilihat lagi.

-BH

No comments:

Post a Comment