Monday, May 19, 2014

Hijrah di hari kelahiran


Seringkali dalam kita menyambut hari kelahiran, lumrah umat Islam kita meraikannya dengan memotong kek dan meniup lilin. Apa pandangan Islam dengan cara sebegini dan bagaimana sebenarnya, sambutan hari lahir yang dianjurkan Islam?

Jawapan

Tidak salah untuk menyambut ulang tahun hari kelahiran. Ia adalah tanda syukur dengan nikmat Allah SWT. Maka sepatutnya ulang tahun kelahiran menjadi titik tolak untuk menjadi insan yang lebih baik. Dalam al-Quran, disebutkan umur 40 tahun. Dalam riwayat hadis, disebutkan bahawa umur umat ini antara 60 hingga 70 tahun.

Sambutan tarikh lahir dengan upacara potong kek dan meniup lilin juga tidaklah salah. Ia cuma suatu adat sahaja. Begitu juga adat masyarakat yang menyediakan pulut kuning apabila ada majlis-majlis tertentu.

Namun adalah lebih baik jika sambutan tarikh lahir disambut dengan ingat kepada Allah SWT. Dalam riwayat hadis, Nabi SAW berpuasa pada hari Isnin. Antara sebabnya ialah kerana Nabi SAW dilahirkan pada hari tersebut.

Oleh itu, sambutan tarikh lahir adalah majlis untuk menghubungkan tali silaturahim. Majlis para tetamu berdoa agar seseorang diberkati usianya dengan iman dan amal soleh. Majlis untuk bersedekah dengan menjamu para tetamu dengan jamuan makanan dan sebagainya.

- Utusan

No comments:

Post a Comment