Monday, January 26, 2015

Bank cap ayam

Nanjing: Sebuah koperasi luar bandar dilaporkan mengumpul deposit lebih 200 juta yuan (RM116 juta) daripada 200 pelanggan sejak tahun lalu dengan menyamar sebagai sebuah bank di wilayah Jiangsu.

Agensi berita Xinhua semalam melaporkan, koperasi itu dipersiapkan dengan baik dan tampil meyakinkan orang ramai sebagai sebuah bank berdaftar. Antara kemudahan yang disediakan di situ ialah skrin LED, dokumen palsu dan kakitangan lengkap berpakaian seragam.

Menurut Xinhua, koperasi itu berjaya menarik ratusan pelanggan dengan memberi jaminan mereka akan mendapat pulangan faedah lebih tinggi daripada biasa.

Seorang pelanggan berkata, bangunan koperasi itu kelihatan sama seperti bank biasa.“Bahagian depan, kaunter dan mesin giliran, semuanya dibuat dengan baik dan meyakinkan kami.“Pengurus di situ pula sentiasa memastikan perkhidmatan diberi dengan baik.“Saya sangat yakin ia benar-benar sebuah bank,” katanya.

Setakat ini, seorang wakil koperasi berkenaan dan empat pengurusnya telah ditahan bagi siasatan lanjut. Polis menjangkakan lebih ramai mangsa akan tampil selepas terbongkarnya kes itu. Jurucakap polis berkata, kebanyakan mangsa adalah golongan ahli perniagaan dari wilayah Zhejiang yang terletak bersebalahan Jiangshu.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/26558#sthash.Fl0f2Lze.dpuf

No comments:

Post a Comment