Sunday, January 25, 2015

Hakim: Terserah kepada keluarga jika mahu pancung

Doha: Sebuah mahkamah semalam menyerahkan kepada ibu bapa mangsa bunuh untuk menentukan sama ada suspek yang dikaitkan dengan kes itu perlu dipancung atau tidak. Menurut hakim, keluarga Jennifer Brown di Pennsylvania, Amerika Syarikat boleh memilih sama ada suspek perlu menjalani hukuman mati, membayar pampasan atau diampunkan.
“Walaupun suspek diampunkan pun, kemungkinan besar dia perlu menjalani hukuman penjara,” katanya. Jennifer, 40, ditemui mati di kediaman disediakan majikannya pada November 2012.

Dia baru saja tiba di negara kaya itu dua bulan sebelumnya untuk mengajar bahasa Inggeris di bandar al-Wakrah. Seorang pengawal keselamatan dari Kenya ditangkap dan didakwa membunuh Jennifer, namun proses perbicaraan berlangsung perlahan. Ia pernah ditangguhkan beberapa kali.

Polis berkata, pengawal keselamatan itu mengaku membunuh Jennifer tetapi sabitan belum dibuat di mahkamah. Bapa Jennifer, Robert Brown, menyatakan kekecewaannya terhadap proses perbicaraan berkenaan. Walaupun hukuman mati dibenarkan di Qatar, kali terakhir ia dijalankan ialah 12 tahun lalu. Mahkamah kemudian menangguhkan perbicaraan sehingga 8 Mac ini untuk mendengar keputusan keluarga Jennifer.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/26268#sthash.PGCKp39x.dpuf

No comments:

Post a Comment