Monday, September 28, 2015

Pendatang Islam murtad di Jerman


Berlin: Paderi Kristian mengambil kesempatan mengkristiankan pendatang Islam yang mahu memasuki Eropah dan sehingga kini ratusan pendatang dari Iran dan Afghanistan sudah dibaptiskan di Gereja Trinity, di bandar raya ini.
Antaranya, Mohammed Ali Zonoobi dari Syiraz, Iran, yang menundukkan kepala apabila Paderi Gottfried Martens merenjis air suci ke atas rambutnya sambil berkata: “Adakah kamu akan berpisah daripada syaitan? Adakah kamu akan berpisah daripada Islam?” “Ya,” jawab Mohammed Ali lalu Martens membaptiskan lelaki itu dan kini nama tukang kayu itu ialah Martin, beragama Kristian, tidak lagi umat Islam.
Dia tiba di Jerman bersama isteri dan dua anaknya lima bulan lalu. Isterinya, Afsaneh juga memeluk Kristian dan kini bernama Katarina. Tidak dapat dipastikan sama ada mereka menukar agama kerana percayakan Kristian atau mahu meningkatkan peluang mendapat suaka politik dengan alasan akan dihukum, termasuk kemungkinan hukuman mati kerana murtad jika kembali ke negara asal.
Paderi Martens menyedari ada yang sanggup memeluk Kristian bagi meningkatkan peluang tinggal di Jerman namun apa saja sebab mereka tidak penting kepadanya. “Ramai yang yakin Kristian akan mengubah kehidupan mereka dan saya jangka hanya 10 peratus tidak akan ke gereja selepas dikristiankan.
Menjadi Kristian tidak menjamin mereka dibenar tinggal di Jerman namun, dengan hukuman mati atau penjara yang lama di Iran dan Afghanistan untuk mereka yang murtad, tidak mungkin Jerman akan menghantar pulang pelarian yang memeluk Kristian. Tiada yang mengakui kesediaan memeluk Kristian itu akan meningkatkan peluang mendapat suaka politik kerana ia akan menyebabkan permohonan mereka ditolak.
Menurut Martens jumlah pelarian yang memeluk Kristian dengannya meningkat mendadak dalam tempoh dua tahun daripada 150 orang kepada 600 orang kini kerana terpengaruh dengan cerita Martens boleh membantu mempercepatkan proses permohonan suaka politik mereka.
Gereja Lutheran di Hannover dan Rhineland juga melaporkan peningkatan pelarian Iran memeluk Kristian dan menurut Martens, ada 80 lagi pelarian, sebahagian besarnya dari Iran dan sebilangan kecil dari Afghanistan menunggu untuk dibaptiskan. Jumlah pelarian yang mahu tinggal di Jerman tahun ini meningkat empat kali ganda berbanding tahun lalu kepada 800,000 orang dari Syria, Iraq, Afghanistan dan Pakistan yang memohon suaka politik.
Pelarian dari Syria yang diancam perang saudara berpeluang besar dibenar tinggal di Jerman berbanding mereka dari Iran atau Afghanistan yang stabil. - AP




 - See more at: http://www.hmetro.com.my/node/75233#sthash.j4qepRWT.dpuf

No comments:

Post a Comment