Sunday, June 18, 2017

Denda kerana zalimi udang karang


ROM – Mahkamah atasan Itali kelmarin memutuskan bahawa udang karang tidak harus diletakkan di atas ais di dapur restoran kerana tindakan itu mengakibatkan penderitaan yang tidak boleh dibenarkan sebelum ia dijadikan suatu hidangan lazat.
Sekumpulan hakim membenarkan aduan daripada kumpulan hak asasi manusia ke atas pemilik sebuah restoran berhampiran bandar Florence, Itali yang menyimpan haiwan krustasia secara hidup-hidup di atas ais. Pemilik restoran berkenaan didenda sebanyak 2,000 Euro (RM9,600) dan tambahan 3,000 Euro (RM14,400) bagi yuran guaman.
Sambil mengekalkan keputusan terdahulu oleh mahkamah bawahan, mahkamah rayuan memutuskan bahawa udang karang lazimnya dimasak ketika ia masih hidup tidak bermaksud hidupan laut itu boleh dizalimi terlebih dulu.
“Walaupun kaedah memasak tertentu boleh dibenarkan undang-undang kerana ia menjadi kebiasaan, namun menyiksa haiwan sementara menunggu untuk dimasak adalah tidak wajar,” kata barisan hakim tersebut.
Mahkamah menyatakan sudah menjadi kelaziman restoran-restoran mewah dan pasar raya untuk menyimpan hidupan laut di dalam tangki air dengan gas oksigen pada suhu bilik. 

– Reuters/Kosmo


No comments:

Post a Comment