Wednesday, September 27, 2017

Sampai hati ibu...



SEORANG kanak-kanak dua tahun yang menderita barah menangis di atas katil wad kanak-kanak di Beijing setiap hari, mengharapkan ibunya berada di samping tanpa menyedari ibunya itu sudah meninggalkan dia dan bapanya.
Kanak-kanak itu, Yangyang, dari Yicheng, wilayah Hubei, disahkan menghidap ‘hepatoblastoma’ sejenis barah hati setahun lalu.
Dia sudah menjalani 20 rawatan kimoterapi dan sembilan pembedahan manakala dua pertiga hatinya sudah dibuang namun barah itu kembali menyerang.
Bapanya, Hu Xiaofei, berkata isterinya meninggalkan mereka November lalu, ketika Yangyang hendak dibedah kali pertama.
Menurutnya, Yanyang sering menangis mencari emaknya namun Hu tidak sampai hati memberitahu perkara sebenar kepada anaknya lalu menyatakan isterinya bekerja mencari wang.
Menurut Daily Mail, Yangyang kini dijaga bapa dan datuk serta neneknya.
Kos rawatan Yangyang berjumlah satu juta yuan (RM636,407), jumlah yang terlalu besar untuk Hu menyebabkan dia dan keluarga meminjam 700,000 yuan (RM445,485) daripada saudara-mara, rakan, malah ceti haram.
Menurut Hu, ketika meninggalkan mereka, isterinya turut membawa bersama 200,000 yuan (£22,470) yang dikumpul keluarganya untuk rawatan Yangyang.
Wanita itu bagaimanapun, memulangkan wang terbabit selepas Hu mengancam mahu membuat laporan polis dan seminggu selepas itu isterinya pergi meninggalkan mereka.
Kisah Yangyang disiarkan media China dan satu tabung ditubuhkan untuknya yang sudah berjaya mengumpul lebih RM400,000.

-Metro

No comments:

Post a Comment