BBC melaporkan, masyarakat melahirkan rasa kagum terhadap Jahan Taab yang sanggup duduk di atas tanah dan memangku bayinya yang berusia dua bulan bagi menduduki peperiksaan untuk memasuki universiti.
Jahan tinggal di perkampungan Oshto dalam wilayah Daykundi yang tidak mempu­nyai pengangkutan awam dan terletak kira-kira tujuh jam berjalan kaki dari tempat dia menduduki peperiksaan tersebut.
Keazaman dan kesungguhan ibu berusia 22 tahun itu membuahkan hasil apabila dia lulus peperiksaan tersebut dan berjaya melanjutkan pengajian ke Institut Pendidikan Tinggi Nasirkhosraw di bandar Nili.
Ibu muda itu juga berharap dapat mencari dana atau sumba­ngan bagi membolehkan dia me­nyambung pengajian dalam bidang sosiologi selama tiga tahun.
Jahan perlu membayar kira-kira 10,000 hingga 12,000 Afghanis (RM553 hingga RM664) untuk sepenggal.
Dalam pada itu, Persatuan Belia Afghan (AYA) yang berpangkalan di United Kingdom kini dalam usaha untuk membantu Jahan mendapatkan dana bagi menyambung pengajiannya.
Presiden AYA, Parwiz Karimi berkata, mereka mahu Jahan dijadikan sebagai inspirasi kepada golongan wanita di Afghanistan.
“Golongan wanita di Afghanis­tan sering dipandang rendah berbanding lelaki dan ibu bapa juga sering menghantar anak lelaki mereka ke universiti berbanding anak perempuan.
“Menjawab soalan peperiksaan sambil memangku bayi adalah satu perkara di luar jangkaan,” katanya.


 -Utusan