Monday, March 12, 2018

Terhempas sebelum kahwin


ANAK perempuan ahli perniagaan terkenal Turki, Mina Basaran antara 11 mangsa yang dilaporkan terbunuh selepas pesawat Bombardier Challenger 604 yang dinaiki terhempas di kawasan pergunungan di Zagros, Iran semalam.
Turut terkorban, tiga anak kapal, termasuk dua juruterbang wanita pesawat itu yang dipercayai dimiliki oleh Basaran Holding, iaitu syarikat yang diterajui bapa mangsa, Huseyin.
Ketika kejadian, pesawat persendirian itu dalam perjalanan menuju Istanbul dari Sharjah, selepas Mina dan tujuh lagi rakannya bercuti di Emiriah Arab Bersatu (UAE), bagi meraikan majlis perkahwinannya.
Media tempatan Turki melaporkan, Mina, 28, bertunang pada Oktober lalu dan percutian di UAE bersama rakannya diadakan sebelum beliau menamatkan zaman bujangnya.
Malah, mereka dilaporkan memuat naik gambar percutian di Dubai itu di media sosial sehari sebelum kejadian.
Sementara itu, Mina dilantik menganggotai lembaga pengarah syarikat miliknya bapanya pada 2013.
Syarikat yang berpangkalan di Istanbul itu dilaporkan terbabit dalam sektor tenaga, pembinaan dan pelancongan, serta memiliki beberapa hotel.
Dalam pada itu, Jabatan Penerbangan Awam Sharjah dalam satu kenyataan berkata, pesawat itu tidak memohon prosedur penyenggaraan ketika berada di lapangan terbang itu.
“Pesawat itu berlepas pada 5.16 petang (waktu tempatan) dan didapati hilang dari skrin radar pada 7.30 malam (waktu tempatan),” lapor agensi berita WAM yang memetik kenyataan Jabatan Penerbangan Awam Sharjah.
Walaupun punca kejadian masih belum diketahui, namun menurut beberapa laporan insiden berlaku ketika hujan lebat.

-Metro

No comments:

Post a Comment