Wednesday, April 25, 2018

Baguslah...

PERTANDINGAN ratu cantik remaja dan kanak-kanak diharamkan di ibu kota Bolivia, La Paz, selepas ia dilihat cuba memaparkan imej seksual golongan itu.
Penyokong tindakan itu berkata, undang-undang turut mengharamkan iklan yang memaparkan kanak-kanak beraksi ghairah, bagi menangani masalah keganasan seksual terhadap mereka.
“Kami tidak mahu gadis muda berterusan menjadi mangsa seksual atau digunakan sebagai objek menjual produk fesyen tertentu,” kata jurucakap perbandaran, Pedro Susz semalam.
Undang-undang itu, yang cuma berkuat kuasa di La Paz, bertujuan menghalang kanak-kanak ‘digunakan bagi menyerupai orang dewasa’ dan dipaksa terbabit dalam aktiviti yang tidak selari dengan usia mereka, kata Susz.
Katanya, mereka yang melanggar undang-undang ini akan dikenakan hukuman menghadiri bengkel latihan berkenaan isu seksual terlampau dikalangan kanak-kanak serta keganasan terhadap wanita.
Menurut perangkaan rasmi, purata 16 kanak-kanak dan remaja menjadi mangsa beberapa jenis keganasan seksual setiap hari di Bolivia, manakala pada 2017, 87 pembunuhan kanak-kanak direkodkan.

 – AFP/METRO

No comments:

Post a Comment