PASANGAN pengantin yang menjadikan ular sawa berwarna keemasan sebagai ganti kepada cincin semasa melangsungkan perkahwinan di Jilin, China, bulan lalu. AGENSI
Bagaimanapun, keadaan berbeza dilaporkan berlaku di China apabila pasangan pengantin yang melangsungkan perkahwinan menjadikan dua ekor ular sawa sebagai pengganti cincin.
Daily Mail yang memetik laporan People’s Daily Online berkata, kejadian itu berlaku di sebuah dewan bankuet di Jilin pada Jumaat lalu.
Kedua-dua mereka yang juga pencinta reptilia dikatakan membawa dua ekor ular sawa berwarna keemasan yang ma­sing-masing seberat 30 kilogram dan 15 kilogram sebagai pertukaran.
Rakaman video berdurasi 24 saat mengenai majlis itu kemudian dimuat naik ke dalam laman sosial Weibo.
Dalam rakaman itu, pengantin lelaki dilihat menghadap pa­sa­ng­annya dengan ular sawa yang terlilit di bahagian leher sebelum pengantin wanita pula menye­rahkan ular sawa kedua sebagai pertukaran.
Pasangan tersebut kemudian berpelukan dalam belitan salah seekor daripada ular sawa itu.
Pengantin lelaki, Wu Jianfeng berkata, apa yang mereka lakukan itu merupakan sebahagian daripada usaha mempromosikan hidupan liar di China.
“Jangan pukul ular sawa jika anda menemuinya di mana-mana kerana reptilia ini sangat jinak,” kata Jianfeng dalam satu lagi rakaman video yang dimuat naik ke dalam sebuah laman perkongsian video Miaopai.
Kedua-dua reptilia itu berasal daripada baka ular sawa Burma yang jarang ditemukan dan boleh membesar sepanjang tujuh meter.
Selain ular, pasangan tersebut menjadikan cicak, labah-labah dan burung sebagai binatang peliharaan.
Dalam pada itu, Biro Ke­selamatan Awam di Jabatan Perhutanan China dilaporkan telah merampas kedua-dua ekor ular itu selepas gambar dan rakaman video pada majlis perkahwinan itu menjadi viral.
Walaupun reptilia tersebut tidak terdapat dalam Senarai Hidupan Liar Utama Kebangsaan yang dilindungi, penduduk China tetap tidak dibenarkan menyimpan hidupan liar termasuk repti­lia terbabit sebagai haiwan peliharaan.