Thursday, September 1, 2016

Remaja tidak bermaya ditembak 16 kali

Chicago: Ketua polis Chicago Superintendan Eddie Johnson mencadangkan kepada Lembaga Chicago supaya anggota polis Jason Van Dyke yang dengan sengaja menembak mati remaja kulit hitam Laquan McDonald, 17, pada 2014, dipecat bersama empat lagi anggota.
Van Dyke yang melepaskan 16 tembakan dalam kejadian itu, kini ditahan dipenjara menunggu perbicaraan tuduhan membunuh. Empat lagi anggota, Sarjan Stephen Franko, Janet Mondragon, Daphne Sebastian dan Ricardo Viramontes menghadapi tuduhan membuat laporan palsu bagi menutup kejadian itu.
Kejadian tembakan itu menggemparkan Amerika Syarikat dan mencetuskan bantahan besar-besaran selepas rakan video kamera papan pemuka kereta disiarkan setahun selepas kejadian, memaksa Datuk Bandar Rahm Emanuel memecat Superintendan Garry McCarthy sebagai ketua polis Chicago.
Rakaman video itu menunjukkan Van Dyke terus melepaskan tembakan ke arah McDonald dari jarak dekat yang ketika itu sudah terbaring di atas jalan selepas tembakan pertama. Van Dyke dan anggota polis lain menegaskan kononnya mangsa cuba menerpa ke arah polis dengan bersenjatakan pisau.
Keluarga remaja itu menerima ganti rugi AS$5 juta daripada kerajaan pada 2015.
-Metro

No comments:

Post a Comment