Thursday, February 2, 2017

Kejamnya kamu wahai suami



Mazar-i-Sharif, Afghanistan: Seorang lelaki bertindak kejam memotong telinga kedua-dua isterinya yang berusia 23 tahun ketika kedua-dua mereka sedang tidur.
Wanita itu, 23, yang sedang dirawat di sini, dengan mukanya bengkak akibat dipukul suami, kini berharap mendapat sumbangan untuk rawatan di luar negara.
Zarina yang ditunangkan dengan suaminya itu pada usia 13 tahun dan berkahwin tujuh tahun kemudian, tidak tahu kenapa suaminya bertindak demikian pada tengah malam Selasa lalu, di perkampungan mereka di wilayah Balkh, dekat sempadan Uzbekistan.
"Dia bangun pada 3 pagi, mengikat kaki dan tangan dengan kain tudung saya. Saya merayu kepadanya (jangan berbuat demikian) namun tidak diendahkan,” katanya yang ditemui di hospital.
Menurutnya, suaminya menumbuk mukanya beberapa kali, mengambil pisau dan memotong kedua-dua cuping telinganya sebelum keluar dari rumah.
Zarina terpaksa menanggung kesakitan sepanjang malam sehingga ditemui jiran pada sebelah pagi dan membawanya ke rumah saudaranya sebelum dibawa ke hospital di Mazar-i-Sharif, bandar utama wilayah Balkh.
“Dia tiba pada 9.30 pagi dengan kedua-dua cuping telinga tiada. Dia dalam keadaan terkejut selain kehilangan banyak darah,” kata pengarah hospital, Dr Shafir Shayek.
Menurut Zarina, dia tahu kenapa suaminya bertindak demikian kerana tidak pernah membantahnya, walaupun tidak dibenarkan menziarah ibunya kerana bimbang wanita itu ‘bertemu lelaki lain’.
“Dia amat tidak sopan, kasar. Bila marah dia pukul seseorang walaupun bapa, ibunya sendiri,” katanya.
Menurut sumber hospital, lelaki itu dipercayai penagih dadah tetapi tidak diketahui jenis dadah.
Lelaki itu masih menghilangkan diri dan pihak berkuasa sedang mengesannya.
Kejadian yang menimpa Zarina antara ratusan, mungkin ribuan kes kekejaman terhadap wanita di Afghanistan.
Pada Januari 2016, seorang wanita, Reza Gul, 20, dipotong hidungnya oleh suami selepas perbalahan di rumah mereka di Faryab, utara negara itu. Tahun lalu, seorang lelaki membakar isteri berusia 14 tahun yang sedang hamil di wilayah Ghor dan wanita itu mati di hospital di Kabul.


-Metro

No comments:

Post a Comment