Sunday, April 12, 2015

Lubang neraka?

Beijing: Kemunculan sebuah lubang misteri yang mengeluarkan api dan haba di lereng bukit di pinggir bandar Urumqi menarik perhatian ahli geologi dan media sejak beberapa minggu lalu. Menurut laman People’ Daily, suhu haba dari lingkaran api di gunung yang terpencil itu setinggi 792 darjah Celcius yang boleh dirasai dari jarak dua kilometer, malah pakar tidak dapat menganggarkan kedalamannya disebabkan suhu yang panas melampau. .

Rakaman video menunjukkan penduduk tempatan menyalakan ranting pokok dan rumput dengan api daripada lubang selebar satu meter itu yang turut digelar ‘pintu masuk neraka’ oleh pengguna Internet tempatan. Penduduk tempatan memberitahu media bahawa mereka mendapati tanah kawasan perumahan mereka panas sejak akhir-akhir ini.

Bukit itu tidak terletak di kawasan bergunung api dan pakar berpendapat lubang itu akibat pembakaran arang batu di bawah tanah menyebabkan lapisan permukaannya runtuh. Penyelia Biro Kejuruteraan Kebakaraan Xinjiang Meitian, Chen Long berkata, ada lebih 12 lombong arang batu kecil di situ pada 1970-an.

“Perlombongan primitif dan teknik memadamkan api menyebabkan arang membakar di dalam tanah. Lombong yang tidak ditutup dengan betul selepas tamat operasi menyebabkan api membakar ke arah permukaan bumi,” katanya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/42988#sthash.4cPb53GG.dpuf

No comments:

Post a Comment