Monday, May 8, 2017

Lelaki miliki kaki seberat 150 kilogram

Wuhan (China): Seorang lelaki mengalami sejenis penyakit yang menyebabkan kakinya membesar secara luar biasa hingga mencecah berat 150 kilogram.
Liu Zhongqiu, 27, yang berasal dari Fuxing juga diberitahu dia tidak mungkin hidup melebihi usia 20 tahun akibat penyakit elefantiasis atau kaki gajah yang dihidapinya.
Elefantiasis yang juga dikenali sebagai penyakit untut berpunca daripada sejenis jangkitan cacing bawaan nyamuk.
Bagaimanapun, Liu yang menghidap penyakit itu sejak kanak-kanak, hidup mengatasi ramalan berkenaan dan terus berjuang untuk hidup.
Liu berkata, dia sudah berputus asa untuk melihat kakinya kembali normal dan kini berjuang untuk terus hidup.
“Saya paling takut apabila bangun pada waktu pagi dan melihat kaki saya ini meletup.
“Doktor memberitahu saya mungkin tidak sempat menyambut ulang tahun kelahiran saya yang ke-20. Tetapi kini saya berusia 27 tahun dan saya percaya itu satu keajaiban,” katanya.
Menurutnya, sejak beberapa tahun lalu, dia merantau dari satu bandar ke satu bandar di China untuk mencari doktor yang mampu merawatnya.
Liu kini meminta sedekah di jalan raya di Wuhan di wilayah Hubei dan menggunakan wang itu bagi membiayai rawatan di sebuah hospital di situ.

 - Agensi/Metro

No comments:

Post a Comment