Wednesday, May 24, 2017

Lelaki umur 40 tahun dapat zakar baharu

JOHANNESBURG – Pembedahan transplan zakar ketiga di dunia berjaya dilakukan ke atas seorang lelaki berusia 40 tahun di Afrika Selatan oleh pasukan doktor daripada Universiti Stellenbosch dan Hospital Akademik Tygerberg.
Ini merupakan transplan zakar kedua yang dilaksanakan di Afrika Selatan selepas pembedahan pertama dikendalikan pasukan sama pada Disember 2014.
Penerima organ itu dilaporkan kehilangan zakarnya sejak hampir 17 tahun lalu gara-gara komplikasi selepas berkhatan secara tradisional.
Pembedahan pemindahan zakar yang diketuai oleh Profesor Andre Van der Merwe pada 21 April lalu itu mengambil masa sembilan jam setengah, lapor portal berita tempatan, Health24.
“Dia merupakan salah seorang pesakit paling gembira yang kami lihat di wad kami. Dia semakin sembuh. “Tiada sebarang penolakan oleh sistem imunisasi badan, manakala zakar yang disambung semula pulih dengan baik,” kata Van der Merwe.
Pesakit, katanya, akan dapat menggunakan sepenuhnya zakar baharu itu dalam masa enam bulan lagi.
Namun, Van der Merwe menambah, organ baharu lelaki itu mempunyai warna berbeza memandangkan dia merupakan lelaki kulit hitam, manakala penderma organ pula berkulit putih. – Bernama


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0525&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz4i9hCRfDy 

No comments:

Post a Comment