Monday, July 17, 2017

27 kanta lekap tersangkut dalam mata

London: Pakar bedah di sebuah hospital di sini menemui 27 kanta lekap melekat pada mata seorang wanita ketika hendak melakukan pembedahan katarak ke atasnya.
Kanta berkenaan yang terkumpul pada mata pesakit berusia 67 tahun itu menyebabkan wanita berkenaan tidak selesa dan menyangka ia berpunca daripada matanya yang kering dan usianya yang sudah lanjut.
Kejadian berlaku November lalu tetapi hanya didedahkan dalam edisi terbaru Jurnal Perubatan Britain.
Pakar oftalmologi, Rupal Morjaria yang mengangani kes itu di Hospital Solihull berhampiran Birmingham memberitahu majalah Optometry Today: “Kami tidak pernah menemui kes seperti ini. Ia sungguh tebal. Semua 17 kanta lekap itu melekat di dalam matanya. “Kami sungguh terkejut apabila pesakit berkata, dia tidak menyedarinya walaupun ia menyebabkan rasa amat tidak selesa.”
Mulanya, pakar mata menemui 17 kanta berkenaan sebelum pemeriksaan lanjut mendapati terdapat 10 lagi kanta melekat di dalam mata pesakit itu.
Pesakit itu berkata, dia memakai kanta lekap sejak 35 tahun lalu tetapi jarang menjalani pemeriksaan.
Hasil daripada penemuan itu, wanita berkenaan yang berkata dia tidak sedar kanta lekapnya hilang, terpaksa menangguhkan pembedahan katarak bagi mengelak risiko radang pada bahagian dalam mata.
Menurut Rupal: “Pesakit itu terkejut. Selepas dua minggu saya membuang kanta itu, dia berkata, matanya lebih selesa.” - Agensi/Metro

No comments:

Post a Comment