Wednesday, July 26, 2017

Arnab gergasi mati, pemilik saman United Airlines

SEKUMPULAN pemilik arnab gergasi bertindak menyaman syarikat penerbangan Amerika Syarikat (AS), United Airlines berikutan kematian haiwan bernama Simon itu semasa dalam penerbangan dari London ke Iowa, AS.
Mereka mendakwa, kakitangan syarikat berkenaan bertanggungjawab atas kematian haiwan peliharaan berkenaan yang dalam perjalanan menyertai satu pameran bagi mengutip dana bagi acara tahunan itu.
Saman berkenaan difailkan di Mahkamah Daerah Polk County, Des Moines, Iowa oleh sekumpulan tiga ahli perniagaan yang membeli baka arnab dari United Kingdom (UK) berkenaan.

Simon berusia 10 bulan itu dilaporkan memiliki ukuran badan sepanjang 1.04 meter ditemui mati pada 20 April lalu.
Menurut peguam pemilik haiwan itu, Simon diterbangkan dari UK ke Kansas City sebelum ditemui mati dalam kargo semasa penerbangan singgah di Chicago.
Kata peguam itu lagi, kemungkinan arnab gergasi itu mati selepas diletakkan dalam peti sejuk selama 16 jam semasa mendarat.
Bagaimanapun dakwaan itu dinafikan United Airlines.
Plaintif mendakwa bahawa pekerja-pekerja syarikat itu segera membakar bangkai Simon tanpa kebenaran pemiliknya dan sebelum keputusan bedah siasat bagi menentukan kematiannya diperoleh.
“Keadaan dan sebab kematian Simon masih sangat mencurigakan," kata kumpulan itu dalam tuntutan 14 halamannya, yang menuduh syarikat penerbangan itu memiliki rekod buruk mengendalikan haiwan dalam penerbangannya.
Mereka menuntut pampasan yang tidak ditentukan jumlahnya.

-Metro

No comments:

Post a Comment