Thursday, July 6, 2017

Cara kejam peroleh wang

New Delhi: Penduduk di negara miskin memang diketahui melakukan pelbagai perkara pelik untuk mendapatkan wang.
Ada ibu bapa yang sanggup memaksa anak perempuan mereka melacur. Tetapi di India, apa yang dilakukan sebahagian keluarga di situ amat mengejutkan.
Apabila ada anggota keluarga mereka mencapai usia tua, ahli keluarga yang lebih muda didakwa akan membawa mereka masuk ke dalam hutan simpan harimau untuk dibaham hingga mati sebelum sisa mayat mereka dicampakkan di ladang berhampiran hutan berkenaan untuk mendapatkan pampasan daripada kerajaan.
Kawasan menjadi tumpuan ialah Hutan Simpan Harimau Pilibhit di Uttar Pradesh.
Menurut laporan, anggota keluarga yang tua akan dibawa ke situ supaya mereka mati dibaham haiwan berkenaan sebelum sisa mayat mangsa di campakkan di kawasan lapang berhampiran.
Penduduk tidak boleh menuntut pampasan sekiranya anggota keluarga mati di hutan itu, tetapi jika kematian akibat serangan harimau di luar hutan berkenaan, mereka berhak mendapatkan wang daripada kerajaan.
Sejak Februari lalu, tujuh kematian dilaporkan di kawasan sekitar hutan terbabit - semuanya akibat dibaham harimau.
Pendedahan mengenai kekejaman itu dibuat seorang pegawai Biro Kawalan Jenayah Hidupan Liar, Kalim Athar.
Menurutnya, pihaknya mengambil keputusan merujuk perkara itu kepada Pihak Berkuasa Pemuliharaan Harimau Kebangsaan untuk tindakan lanjut.
Seorang petani tempatan, Jarnail Singh, 60, memberitahu wartawan: “Memandangkan penduduk tidak dapat meraih hasil daripada hutan, itulah lah satu-satunya cara mereka boleh membebaskan diri daripada kemiskinan.”
Kes terbaru membabitkan seorang wanita berusia 55 tahun yang sisa mayatnya ditemui di ladang berhampiran hutan simpan itu dengan kesan dibaham harimau 1 Julai lalu.
Pegawai menolak dakwaan dia mati di ladang tempat mayatnya ditemui.
Menurut mereka, pakaian mangsa ditemui kira-kira satu setengah kilometer dari ladang berkenaan.
Bukti dan kesan tayar traktor menunjukkan mayat wanita itu dibawa keluar dari hutan simpan itu dan dicampakkan di ladang terbabit.

-Metro

No comments:

Post a Comment