Sunday, July 9, 2017

Mata kail 'melekat' di kelopak mata


SEORANG nelayan terpaksa menahan kesakitan selama beberapa jam selepas kelopak mata kirinya tertusuk mata kail di Pantai Sabak, Kota Bharu hari ini.
Dalam kejadian 8 pagi itu, Ibrahim Mat, 44, terpaksa dibawa ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk rawatan lanjut sebelum bomba dipanggil untuk membantu memotong umpan tiruan pada mata kail itu dengan peralatan khas.
Pegawai Bomba Kanan II Mohd Azlan Zainal dari Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu berkata, pihaknya menerima panggilan jam 11.28 pagi sebelum enam anggota dikejarkan ke hospital berkenaan.
"Sebaik tiba kami mendapati lelaki itu berada di ruang menunggu. Kami mengambil masa hampir 20 minit untuk memotong umpan tiruan menggunakan pemotong khas.
"Mangsa kemudian diserahkan semula kepada pihak hospital untuk pembedahan bagi mengeluarkan mata kail yang masih berada di kelopak matanya," katanya ketika dihubungi.
Sementara itu adik ipar mangsa Meryati Hamid, 35, berkata, sebelum kejadian mangsa bersama tiga lagi rakannya keluar mengail ikan di laut.
Katanya, kejadian berlaku semasa abang iparnya hendak mengeluarkan mata kail pada mulut ikan tenggiri sebelum ikan itu meronta-ronta mengakibatkan mata kail tercabut dan tertusuk di kelopak mata kirinya bersama dengan umpan tiruan digunakan.
"Dia kemudian dibawa ke HRPZ II untuk rawatan lanjut dan terpaksa menerima lapan jahitan selepas mata kail itu berjaya dikeluarkan menerusi pembedahan.
"Mangsa kini berada dalam keadaan stabil," katanya

-Metro

No comments:

Post a Comment