Thursday, August 18, 2016

Maut dikelar tali wau bersalut kaca



New Delhi: Tiga terbunuh termasuk dua kanak-kanak akibat leher mereka dikelar oleh tali layang-layang bersalut serpihan kaca ketika sambutan Hari Kemerdekaan India.
Dua kanak-kanak itu, berusia empat dan enam tahun, terbunuh dalam dua kejadian berasingan di New Delhi, Isnin lalu, ketika mereka mengeluarkan kepala melalui tingkap di bumbung kereta dinaiki.
“Kanak-kanak itu berdiri dengan sebahagian badan berada di luar tingkap bumbung kereta apabila tali layang-layang mengenai leher mereka,” kata Penolong Pesuruhjaya Polis New Delhi, Pushpender Kumar.
Lelaki berusia 22 tahun terbunuh apabila tali layang-layang itu mengelar lehernya ketika dia sedang menunggang motosikal.
Pertandingan layang-layang amat popular ketika sambutan Hari Kemerdekaan India dan ramai menyalut tali dengan serpihan kaca bagi memutuskan tali layan-layang lawan.
Kematian itu menyebabkan kerajaan mengeluarkan arahan mengharamkan penggunaan tali bersalut kaca dengan mengenakan hukuman penjara sehingga lima tahun dan denda 100,000 rupee (AS$1,500).

-Metro

No comments:

Post a Comment