Thursday, August 24, 2017

Trump arah pecat semua mak nyah tentera AS


Presiden Donald Trump memberi tempoh enam bulan kepada Pentagon untuk memecat ribuan mak nyah yang kini berkhidmat dalam perkhidmatan tentera Amerika Syarikat (AS)
Arahan itu dikeluarkan sebulan selepas beliau mengumumkan pengharaman golongan itu dalam tentera AS melalui akaun Twitter.
Melalui memo sepanjang dua setengah muka, beliau mahu Setiausaha Pertahanan Jim Mattis mempertimbangkan sama ada pegawai dan anggota terbabit boleh dihantar bertugas ke mana-mana termasuk zon perang sebelum memecat mereka.
Itu bermakna sekiranya mereka tidak berupaya ke zon perang, menjalani latihan atau berkhidmat di atas kapal berbulan-bulan maka anggota itu mesti berundur dari perkhidmatan, lapor Wall Street Journal.
Tidak dinyatakan secara jelas kriteria yang dikehendaki tetapi pentadbiran Trump tidak dapat menerima mak nyah adalah golongan yang berupaya melaksanakan tugas yang dikehendaki.

Bekas Presiden Barack Obama tidak menghalang mak nyah menabur bakti dalam tentera AS.
Polisi baru yang digariskan kepada Pentagon ialah memecat golongan itu, tiada pengambilan rekrut baharu selain menghentikan pembayaran sebarang rawatan perubatan.
Berikutan itu, kumpulan-kumpulan mak nyah mengkritik keputusan terbaharu berkenaan samil menegaskan bahawa mereka berhak berkhidmat dan berupaya melaksanakan tugas seperti orang lain.
“Mak nyah boleh ditugaskan ke mana-mana seperti anggota lain,” kata bekas Presiden Sparta Sue Fulton.
Sparta ialah pertubuhan dalam tentera untuk golongan LGBT
Dianggarkan seramai 1,320 hingga 6,000 mak nyah sedang berkhidmat dalam tentera AS manakala ada yang menyatakan jumlah itu mencecah sehingga 11,000 orang.

-Metro

No comments:

Post a Comment