Tuesday, August 25, 2015

Filem ‘Muhammad’ sasar baiki imej Islam

Teheran: Pengarah filem paling mahal dihasilkan Iran, ‘Muhammad’ menyuarakan harapan mampu mengubah ‘imej ganas’ Islam di mata dunia.
Filem selama 171 minit mengenai zaman kanak-kanak Rasulullah (SAW) itu menelan belanja AS$40 juta (RM169 juta) dan mengambil masa lebih tujuh tahun untuk disiapkan.
Ia mula disiarkan hari ini di 143 teater di seluruh Iran, sehari sebelum penyiarannya di Festival Filem Montreal.
Pengarahnya Majid Majidi, 56, berkata, golongan pelampau seperti Negara Islam (IS) ‘menghancurkan erti sebenar Islam’ menyebabkan Barat memandang Islam sebagai agama yang memperjuangkan keganasan.
‘Muhammad’ adalah bahagian pertama dalam trilogi mengenai kehidupan Nabi Muhammad (SAW) dengan mengisahkan zaman sebelum kelahiran sehingga sebelum menerima wahyu.
Walaupun langsung tidak menunjukkan wajah baginda, Majid tidak menafikan tidak semua negara Islam menyenangi penyiarannya.
“Tidak dinafikan negara seperti Arab Saudi akan memandang serong filem ini, tetapi banyak negara Islam lain termasuk Turki, Malaysia dan Indonesia sudah menunjukkan minat,” katanya.
Filem pertama mengenai Nabi Muhammad (SAW), ‘Mohammad, Messenger of God’ juga dikritik hebat ketika pertama kali disiarkan pada 1976. - AFP
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/72976#sthash.37BP63D3.dpuf

No comments:

Post a Comment